Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2009

Η πολιτεία να αγκαλιάσει την επιχειρηματικότητα

Από το http://www.capital.gr/Articles.asp?id=824760

Σε προεκλογική περίοδο όπως αυτή που διανύουμε, η νεανική επιχειρηματικότητα αποτελεί προτεραιότητα για πολιτικούς και κόμματα. Στην πραγματικότητα όμως, ο δρόμος για την ανάπτυξή της είναι μακρύς και δύσκολος. Ο Δημήτρης Τσίγκος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Virtual Trip και Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματικών εξηγεί γιατί.

Συνέντευξη στο Νίκο Χρυσικόπουλο

- Κύριε Τσίγκο, πολλοί μιλούν στην Ελλάδα για νεανική επιχειρηματικότητα, λιγότεροι όμως την βλέπουν. Τελικά υφίσταται στη χώρα μας ως έννοια και πρακτική;

Βεβαίως και υφίσταται. Από τον περασμένο Μάιο ξεκινήσαμε την πρωτοβουλία "One Hundred Start Ups" φιλοδοξώντας να συγκεντρώσουμε εκατό νεανικές επιχειρήσεις έντασης γνώσης που απευθύνονται στη διεθνή αγορά. Η αρχική μας εκτίμηση ήταν πως θα μας έπαιρνε περισσότερα από τρία χρόνια για να επιτύχουμε το σκοπό αυτό. Είμαστε ενθουσιασμένοι να ανακοινώσουμε πως μόλις σε τέσσερις μήνες, μεσολαβούντος μάλιστα του καλοκαιριού, η συγκεκριμένη ομάδα επιχειρήσεων μελών της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματικών αριθμεί περισσότερα από πενήντα μέλη. Δεν χωρά αμφιβολία, λοιπόν, ότι η νεανική επιχειρηματικότητα υπάρχει και είναι αναπτυσσόμενη. Δυστυχώς, όμως, αποτελεί την εξαίρεση ενώ θα έπρεπε να ήταν ο κανόνας αφού το πελατειακό πολιτικό μας σύστημα στηρίζεται στην προσδοκία του διορισμού και όχι στην προσδοκία της προσφοράς και της δημιουργίας.

- Ήταν απαραίτητη η δημιουργία μιας ομοσπονδίας για να προωθηθεί η νεανική επιχειρηματικότητα;

Ναι, διότι το σημερινό κατεστημένο αντιλαμβάνεται την επιχειρηματικότητα σαν μια ευνοιοκρατική εμπορική σχέση με το κράτος. Αντίθετα, οι νέοι επιχειρηματίες αντιλαμβανόμαστε την επιχειρηματικότητα σαν την πραγμάτωση της δημιουργικότητάς μας, σαν το εργαλείο του καθενός μας για να αλλάξει τη μοίρα του σε όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας. Η ΟΕΣΥΝΕ δημιουργήθηκε για να προσφέρει ένα αξιακό, μαζικό και αντιπροσωπευτικό όχημα που ως στόχο έχει να αλλάξει την αντίληψη αυτή, πάντοτε με τους νέους στην πρωτοπορία.

- Με ποιο τρόπο δηλαδή θα υπηρετηθεί αυτός ο σκοπός;

Προβάλλοντας ένα πλαίσιο αρχών και αξιών που θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν την επιχειρηματικότητα. Ενημερώνουμε τους νέους σε όλη τη χώρα μέσα από τα παραδείγματα και τις εμπειρίες νέων επιχειρηματιών που κατάφεραν να ξεπεράσουν επιτυχώς τα διάφορα εμπόδια. Προβάλλουμε την επιχειρηματικότητα ως επιλογή ευκαιρίας και όχι ανάγκης. Προτάσσουμε τη χαρά της δημιουργίας και αναδεικνύουμε την κερδοσκοπία και την αλαζονεία σαν τα καρκινώματα της επιχειρηματικότητας.

- Τι ζητούν οι νέοι επιχειρηματίες από τη πολιτεία και γιατί θα πρέπει να τους ακούσει;

Το βασικό αίτημα των νέων επιχειρηματιών είναι η υλοποίηση δράσεων που θα αλλάξουν την κατεστημένη αντίληψη για την επιχειρηματικότητα και θα τη μετατρέψουν από κληρονομικό και ταξικό προνόμιο, σε λαϊκό δικαίωμα. Πέρα από τις στρατηγικές παρεμβάσεις για την αλλαγή πολιτικής νοοτροπίας, που αποτελούν μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους, η ΟΕΣΥΝΕ ζητά την άμεση διάθεση κεφαλαίων υψηλού ρίσκου στους νέους επιχειρηματίες. Συγκεκριμένα, ο θεσμός των Business Angels πρέπει επιτέλους να υπάρξει και στην Ελλάδα ενώ τα Venture Capital Funds πρέπει με κάποιο τρόπο να υποχρεωθούν να αναλάβουν ρίσκα ανταποκρινόμενα στο ρόλο και το όνομά τους καθώς, δυστυχώς, μέχρι σήμερα βλέπουμε να προτιμούν "σίγουρες" επενδύσεις, πολλές φορές "παραδοσιακού" χαρακτήρα σε τομείς όπως η διατροφή και η ενέργεια. Παράλληλα, το τραπεζικό σύστημα πρέπει να γίνει πολύ πιο φιλικό στις νέες επιχειρήσεις έντασης γνώσης, ενώ σήμερα ανταποκρίνεται μόνο στους παραδοσιακούς κλάδους της οικονομίας.
- Θεωρείτε, δηλαδή, πως το χρηματοοικονομικό σύστημα δεν συνδράμει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας;

Διεθνώς τα επιχειρηματικά κεφάλαια υψηλού ρίσκου όχι μόνο συνδράμουν αλλά παίζουν τον πλέον καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Σύμφωνα με τις διεθνείς μελέτες, ένας επιχειρηματίας έχει κατά μέσο όρο 3,8 αποτυχίες πριν τελικά επιτύχει. Στην Ελλάδα αντίθετα, μια και μόνο αποτυχία θα σημάνει την οικονομική καταστροφή του. Αυτό και μόνο εξηγεί πολλά. Εκτός των Business Angels και των Venture Capital Funds, μια πολύ καλή λύση ενδεχομένως θα ήταν η σημαντική αναβάθμιση του ΤΑΝΕΟ κατά μια τάξη μεγέθους από τα 260 εκατ. ευρώ στα 2,6 δις ευρώ. Έτσι πράγματι μπορεί να γίνει επανεκκίνηση της οικονομίας και να παραχθεί νέος πλούτος στη χώρα, κοινωνικά δίκαιος ο οποίος θα δώσει μια, μοναδική εκτιμούμε, προοπτική ανάκαμψης του δυσβάσταχτου δημοσίου χρέους. Η στρατηγική αυτή αποτελεί, κατά την ταπεινή μας γνώμη, μονόδρομο για τη διάσωση της ελληνικής οικονομίας.

- Εσείς, ως νέος επιχειρηματίας, ποια προβλήματα αντιμετωπίσατε;

Δημιουργήσαμε τον όμιλο Virtual Trip, ένα επιχειρηματικό οικοσύστημα 60 επιστημόνων οργανωμένων σε έντεκα δυναμικά αναπτυσσόμενες εταιρείες, δέκα στην Ελλάδα και μια στην Ισπανία. Ξεκινήσαμε τον Σεπτέμβρη του 2000 από το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης και όλα αυτά τα χρόνια παλεύουμε για την πραγμάτωση του οράματός μας που δεν είναι άλλο από την αξιοπρεπή και ισότιμη παρουσία ελληνικών λύσεων υψηλής τεχνολογίας στις διεθνείς αγορές. Τα προβλήματα ήταν πολλά και διαφόρων ειδών, από την εύρεση χρηματοδότησης, μέχρι την δημιουργία υποδομών. Σήμερα, έχοντας μεταπωλητές των προϊόντων μας σε περισσότερες από 20 χώρες και στις 5 ηπείρους, νιώθουμε ότι βάλαμε ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα της ελληνικής νεανικής επιχειρηματικότητας. Πολύ περισσότερο, με μεγάλη χαρά βλέπω ότι σε ένα βαθμό η Virtual Trip λειτούργησε ως παράδειγμα για πολλές νέες εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις έντασης γνώσης που διαπρέπουν στις διεθνείς αγορές.

- Υπάρχουν δεσμοί με αντίστοιχους φορείς της Ευρώπης; Πως αξιοποιείται η τεχνογνωσία τους;

Η ΟΕΣΥΝΕ διατηρεί δυο στρατηγικές συνεργασίες, μια με την Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Νέων Επιχειρηματιών, YES - European Confederation of Young Entrepreneurs, και με το ίδρυμα Kauffman το οποίο είναι ιδρυτής του θεσμού της Παγκόσμιας Εβδομάδας Επιχειρηματικότητας. Θα ήθελα να τονίσω πως με κάθε τρόπο προωθούμε και ενισχύουμε την εξωστρέφεια των νέων επιχειρηματιών έχοντας την πεποίθηση ότι αποτελεί προαπαιτούμενο για τη βιωσιμότητα όχι μόνο της νεανικής επιχειρηματικότητας αλλά της εθνικής οικονομίας συνολικά.

- Πρόσφατα η ΟΕΣΥΝΕ εκπροσώπησε την Ελλάδα στην πρώτη Σύνοδο των G8 για τη Νεανική Επιχειρηματικότητα. Συμπεράσματα;

Ήταν πράγματι μεγάλη τιμή για την ΟΕΣΥΝΕ που πέτυχε την εκπροσώπηση της Ελλάδας σε μια Σύνοδο του G8, για πρώτη φορά στην ιστορία. Το βασικό συμπέρασμα της συνόδου ήταν πως η καινοτομία, σε όλα τα επίπεδα, είναι το κλειδί για την έξοδο από την οικονομική κρίση και για την αποτροπή επανάληψής της σε τέτοιο βαθμό. Σε κάθε περίπτωση πρέπει με απόλυτη ειλικρίνεια να πούμε πως τα μεγάλα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα δεν λύνονται σε συνόδους με ευχάριστα δείπνα και cocktails αλλά απαιτούν θαρραλέες αποφάσεις και σκληρή, μακρόχρονη εργασία από όλους. Παράλληλα, στην τακτική Γενική Συνέλευση της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Νέων Επιχειρηματιών που έγινε στα τέλη Σεπτεμβρίου στην Κωνσταντινούπολη αποφασίστηκε, με εισήγηση της ΟΕΣΥΝΕ, το καλοκαίρι του 2010 θα γίνει τακτική Γενική Συνέλευση της Συνομοσπονδίας στη Θεσσαλονίκη. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε το γεγονός αυτό σε ορόσημο για την ανάδειξη της νεανικής επιχειρηματικότητας στη χώρα μας με όρους έντασης γνώσης και εξωστρέφειας.

Κυριακή 9 Αυγούστου 2009

Με 100 Start-Up επιχειρήσεις έντασης γνώσης μπορούμε να βιώσουμε μια μεγάλη αλλαγή στην Ελληνική οικονομία

Η κρίση πέρασε και μας άφησε αλώβητους. Αποκάλυψε όμως τα διαχρονικά, διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας. Η διεθνής κρίση δεν ήρθε στην Ελλάδα, παρά μόνο τα απόνερά της. Κι αυτά όμως ήταν αρκετά για να στείλουν την οικονομία μας στην εντατική.

Οι νέοι, το δημιουργικότερο -κανονικά- τμήμα του πληθυσμού, έχουμε χάσει τον προσανατολισμό μας. Στερούμαστε τη χαρά της δημιουργίας. Τη δικαιούμαστε και την απαιτούμε!

Θέλουμε να προσφέρουμε στην κοινωνία και την οικονομία σύμφωνα με τις δυνατότητές μας, που είναι μεγάλες. Ζητάμε από την κοινωνία και την οικονομία όσα έχουμε ανάγκη, που είναι λογικά.

Απαιτούμε πρώτα απ' όλα να μας χαρακτηρίζει ότι δημιουργούμε και όχι ότι καταναλώνουμε, όπως προσπαθούν να μας πείσουν οι μηχανισμοί των πολυεθνικών που έχουν αποφασίσει η Ελλάδα να είναι χώρα-καταναλωτής. Εμείς όμως θέλουμε την Ελλάδα χώρα-παραγωγό.

Οι νέοι επιχειρηματίες ζητούμε να μας δοθεί η ευκαιρία που δικαιούμαστε.

Εκατό νέες επιχειρήσεις έντασης γνώσης και εξωστρέφειας με προϊοντικό προσανατολισμό, θα αλλάξουν τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη.

Το ΤΑΝΕΟ είναι ένα λαμπρό παράδειγμα επιτυχούς σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Διαχειρίζεται περισσότερα από 250Μ€. Οι νέοι επιχειρηματίες ζητάμε το 10% των κεφαλαίων αυτών να επενδυθεί σε εκατό νέες επιχειρήσεις έντασης γνώσης και εξωστρέφειας με προϊοντικό προσανατολισμό. Οι επιχειρήσεις αυτές θα δώσουν μια νέα θέση για την Ελλάδα στην παγκόσμια οικονομία και θα αξιοποιήσουν, επιτέλους, την τεράστια εθνική επένδυση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.

Τα κεφάλαια αυτά θα επενδύονται από τα VCs του ΤΑΝΕΟ μετά την έγκριση της ειδικής επενδυτικής επιτροπής που θα συσταθεί για τον σκοπό αυτό και τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΝΕΟ.

Οι νέοι επιχειρηματίες έχουν αυτοπεποίθηση και υψηλούς στόχους. Έχουν όραμα για την Ελλάδα στην Ευρώπη και στον κόσμο. Το ελληνικό κράτος θα μπορέσει να ακολουθήσει; Ας είμαστε αισιόδοξοι ότι θα το κάνει.

Αναμένουμε.

Πέμπτη 25 Ιουνίου 2009

10th International VC Forum report: Η νεανική επιχειρηματικότητα χρειάζεται τους Business Angels


Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολουθήσαμε όλοι τις εργασίες του 10th International Venture Capital Forum που έγινε στην Αθήνα στις 16 & 17 Ιουνίου, έχοντας μεταξύ άλλων και τη χορηγία της ΟΕΣΥΝΕ.

Η πρωτοβουλία των One Hundred Start Ups έδωσε δυναμικό παρών αφού έξι από τα μέλη της έκαναν συναντήσεις με Venture Capital Funds που συμμετείχαν στο Forum, ενώ σε μια παράλληλη δραστηριότητα, 14 μέλη της πρωτοβουλίας έκαναν παρουσιάσεις στην εταιρεία AXIOM Capital παρουσιάζοντας τα επιχειρηματικά τους σχέδια για προώθηση σε επενδυτές του εξωτερικού.

Η ΟΕΣΥΝΕ με αιχμή του δόρατος τα One Hundred Start Ups θα συνεχίσει με όλες της τις δυνάμεις την καμπάνια της για την προώθηση της διάθεσης επιχειρηματικών κεφαλαίων υψηλού ρίσκου σε νέους επιχειρηματίες έντασης γνώσης και εξωστρέφειας.

Το βασικό συμπέρασμα των συζητήσεων, τόσο στις ομιλίες όσο και στο περιθώριό τους, ήταν ένα και μοναδικό: Χρειαζόμαστε τους Business Angels. Σήμερα είναι σχετικά εύκολο να βρει κανείς 20.000 - 30.000 ενώ υπάρχει δυνατότητα υποβολής σχεδίων σε Venture Capitals για σχέδια δυο ή τριών εκατομμυρίων.

To θέμα όμως είναι ότι τα 20-30Κ€ δεν φτάνουν για να ξεκινήσεις ενώ τα 2-3 Μ€ δεν ξέρεις τι να τα κάνεις.

Η απάντηση στο ζήτημα αυτό είναι οι Business Angels και τα Accelerators. Επενδύσεις ύψους 200 - 300 Κ€ μπορούν να δώσουν το proof-of-concept σε ένα Start-Up που απευθύνεται στη διεθνή αγορά ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει σε 2nd round ύψους 2-3 Μ€, ή και περισσότερο, από κάποιο VC Fund.

H ΟΕΣΥΝΕ έχει δηλώσει δημόσια την πρόθεσή της να λειτουργήσει το πρώτο τέτοιο Start-Up Accelerator στην Ν.Α. Ευρώπη, λειτουργώντας τόσο on-line όσο και αναβιώνοντας το κτηριακό συγκρότημα 4.700 μ² του ιστορικού Εκπαιδευτικού Συνδέσμου Αθηνών "Ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ".

Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΕΣΥΝΕ απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα στο ΤΑΝΕΟ και στην Ένωση Ελληνικών Εταιριών Επιχειρηματικών Κεφαλαίων να εξετάσουν τις δυνατότητες χρηματοδότησης του παραπάνω εγχειρήματος ώστε με ανοιχτό και διάφανο τρόπο να ενισχυθεί σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων Start Up με ικανά κεφάλαια για το proof-of-concept του αντικειμένου τους.

Παράλληλα, η ΟΕΣΥΝΕ διακηρύσσει την αποφασιστηκότητα των μελών της να προχωρήσουν στη λειτουργία του Accelerator με ίδια κεφάλαια και με στρατηγικές συνεργασίες δικτύων Business Angels από την ΕΕ και τις ΗΠΑ.

Η ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας έντασης γνώσης και εξωστρέφειας είναι μονόδρομος για την αντιμετώπιση των χρονιζόντων και διαρθρωτικών προβλημάτων της Ελληνικής οικονομίας. Οι νέοι επιχειρηματίες αναλαμβάνουμε το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί και αναμένουμε από την Πολιτεία να πράξει αναλόγως.

Πέμπτη 23 Απριλίου 2009

Από ένα πετυχημένο start-up σε μια βιώσιμη επιχείρηση

Virtual Trip: Το πρώτο πετυχημένο φοιτητικό start-up

Η Virtual Trip δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2000 από μια ομάδα πέντε τελειόφοιτων του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών Πανεπιστημίου Κρήτης και την εταιρεία criticalpublics.com. Αναγνωρίζεται σαν το πρώτο πετυχημένο start-up φοιτητικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Παρά ταύτα, δεν υπάρχει κάποιο «μυστικό» στην επιτυχία μας. Εργαζόμαστε εντατικά και ομαδικά με προσήλωση στις ανάγκες των Πελατών μας, προσπαθώντας να βρίσκουμε συνεχώς νέους τρόπους να κάνουμε τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών ουσιαστικά χρήσιμες στην κοινωνία και την οικονομία.

Materializing Innovation

Προσπαθούμε να βρίσκουμε συνεχώς νέους τρόπους να κάνουμε τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών ουσιαστικά χρήσιμες στην κοινωνία και την οικονομία. Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο καθώς η πρόοδος στην επιστήμη και την τεχνολογία δεν σημαίνει ταυτόχρονα και βελτίωση των παραγωγικών διαδικασιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις Πληροφορικής: Ενώ υποτίθεται πως «οργανώνουν»¨τους Πελάτες τους, κατά γενική ομολογία οι ίδιες είναι από τις πλέον «ανοργάνωτες». Γενικά, δεν θέλουμε να δίνουμε έμφαση στην ίδια την τεχνολογία αλλά στη βελτίωση που αυτή φέρνει σε μια ομάδα ανθρώπων και μια παραγωγική διαδικασία.

Ένα ευέλικτο βιώσιμο και επεκτάσιμο επιχειρηματικό μοντέλο

Ο Όμιλος Virtual Trip αναπτύσσεται με το μοντέλο του δικτύου επιχειρήσεων έντασης γνώσης. Πρόκειται για ένα πλέγμα δραστηριοτήτων στο χώρο της υψηλής τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών το οποίο προσπαθεί να συνδυάσει τις οικονομίες κλίμακας του αυξημένου μεγέθους με το προσωπικό επιχειρηματικό κίνητρο, τη δημιουργικότητα και την ευελιξία μιας μικρής ομάδας. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για τους Πληροφορικούς του Ομίλου μας!

Οι εξαγωγές τεχνολογίας είναι μονόδρομος!

Η ίδρυση της Virtual Trip Spain τα τέλη του 2008 είναι το πρώτο βήμα για την επέκτασή μας στη διεθνή αγορά. Η επιλογή της Ισπανίας έγινε διότι είναι μια αγορά που έχει πολύ παρόμοια χαρακτηριστικά με την Ελλάδα, έχοντας βέβαια πενταπλάσιο μέγεθος. Ευελπιστούμε όμως πως η παρουσία μας εκεί θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη λόγω της προνομιακής σχέσης που έχουν οι Ισπανικές εταιρείες με την αγορά της Λατινικής Αμερικής η οποία εκτιμούμε πως έχει τεράστιες ευκαιρίες για τα προϊόντα μας. Ο Όμιλός μας στοχεύει να προχωρήσει τη διεθνή ανάπτυξή του ιδρύοντας μερικές ακόμα θυγατρικές επιχειρήσεις σε επιλεγμένες αγορές. Άμεσα θα ακολουθήσουν οι ΗΠΑ και η Βραζιλία ενώ εξετάζουμε και άλλες επιλογές για τη συνέχεια. Πέραν αυτών, προχωράμε σε σύναψη συνεργασιών αντιπροσώπευσης και υποστήριξης των προϊόντων μας έχοντας ήδη σχετικές συμφωνίες σε Αίγυπτο, Αυστραλία, Βέλγιο, Δανία και Ινδία. Τέλος, για συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες θα επιχειρήσουμε και απευθείας πωλήσεις μέσω Διαδικτύου. Ας γίνει απόλυτα σαφές: Η εσωστρέφεια έχει καταστρέψει την ελληνική αγορά πληροφορικής. Ήρθε η ώρα των εξαγωγών, σαν αποτέλεσμα ουσιαστικής έρευνας & ανάπτυξης υψηλής τεχνολογίας.

Υψηλή προστιθέμενη αξία μέσα από επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη.

Ο Όμιλος Virtual Trip από το 2003 μέχρι σήμερα υλοποιεί ένα φιλόδοξο στρατηγικό σχέδιο για την παραγωγή μιας πλειάδας προϊόντων λογισμικού υψηλής τεχνολογίας τα οποία θα μπορέσουν να βρουν θέση στη διεθνή αγορά. Έχουμε ήδη υλοποιήσει τα Solo Gateway, eFront, mVision και Insurance Manager, ενώ σύντομα θα βγουν στην αγορά τα Diagramma και OpenVote. Επιπλέον, αυτή την στιγμή είναι στο στάδιο της έρευνας & ανάπτυξης τρία ακόμα προϊόντα που αναμένεται να κάνουν τις πρώτες τους πωλήσεις στο τέλος του 2009. Οι επενδύσεις αυτές απαίτησαν ένα σημαντικό κεφάλαιο που καταβλήθηκε από τους Πληροφορικούς του Ομίλου. Πρέπει όμως να γίνει σαφές πως τα αποτελέσματα της επένδυσης αυτής είναι πολύ σημαντικότερα απ’ ότι θα ανέμενε κανείς από το κεφάλαιο που έχει επενδυθεί, χάρη στο υψηλότατο επίπεδο, τη δέσμευση και το επιχειρηματικό κίνητρο των Πληροφορικών μας. Οι άνθρωποι κάνουν πάντα τη διαφορά και είμαστε υπερήφανοι που αυτό πραγματώνεται στον Όμιλο Virtual Trip.

Ο στόχος μας

Ο απώτερος στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας που θα πρωταγωνιστούν στη διεθνή αγορά έχοντας σαν κινητήρια δύναμη τους εργαζόμενους τους.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ηθική και συναισθηματική σχέση των Πληροφορικών μας με το αντικείμενο της εργασίας τους είναι το κλειδί της επιτυχίας.

Η Ελλάδα οφείλει να επενδύσει στην Πληροφορική!

Υπάρχουν εξαιρετικά καλές προοπτικές που όμως απαιτούνται συγκεκριμένα βήματα για να γίνουν πραγματικότητα. Είναι σαφές πως στη χώρα μας έχουμε πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό στις ΤΠΕ. Αυτό, το «brain-power» όπως αναφέρεται από πολλούς είναι ένα πολύ σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ίσης σημασίας είναι και η γεωγραφική θέση της χώρας η οποία μπορεί να έχει καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη των επικοινωνιών και των ΤΠΕ γενικότερα.
Ταυτόχρονα όμως υπάρχει απουσία στρατηγικής η οποία έχει εμφανείς επιπτώσεις στον κλάδο. Η Ελλάδα, ενώ θα μπορούσε να γίνει η «Ινδία της Ευρώπης», εμφανίζεται να μην ξέρει τι θέλει να πετύχει. Είναι ντροπή ο κλάδος των ΤΠΕ να παραμένει μη - οριοθετημένος, χωρίς καμία διασφάλιση ποιότητας. Είναι απαράδεκτο να μην έχει θεσμοθετηθεί ένας σύμβουλος του κράτους στις ΤΠΕ. Είναι τέλος θλιβερό να βασανιζόμαστε από μια ανυπόφορη εσωστρέφεια και στρεβλά επιχειρηματικά μοντέλο, με χειρότερο παράδειγμα το «εμπόριο ελπίδας» με τα δεκάδες «πιστοποιητικά γνώσεων πληροφορικής» που κυριαρχούν στην αγορά ως νέα συγχωροχάρτια προσφέροντας «μόρια για τον ΑΣΕΠ».
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω υπάρχει από το 2004 η πρόταση της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας για τη δημιουργία του «Επιμελητηρίου Πληροφορικής & Επικοινωνιών» [http://www.epe.org.gr/various/EThEEP.zip] ως φορέα χάραξης εθνικής στρατηγικής και διασφάλισης ποιότητας στην αγορά των ΤΠΕ. Η πρόταση αυτή, καρπός συλλογικής εθελοντικής εργασίας των Ελλήνων Πληροφορικών, ήρθε η ώρα να γίνει πραγματικότητα προς όφελος του κλάδου, της οικονομίας και της κοινωνίας συνολικά.

Η επιχειρηματικότητα είναι επιλογή δημιουργίας και προσφοράς στην κοινωνία!

Η επιχειρηματικότητα βρίσκεται ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα στη χώρα μας. Δυστυχώς, στο μεγαλύτερό της ποσοστό είναι «επιχειρηματικότητα ανάγκης» και όχι «ευκαιρίας», δηλαδή επιχειρήσεις ξεκινούν άνθρωποι που δεν διορίστηκαν στο δημόσιο ή δεν βρήκαν την εργασία που επιθυμούσαν.
Παρά ταύτα, τα τελευταία χρόνια υπάρχει σαφής βελτίωση και έχουμε πλέον πολλά καλά παραδείγματα ελληνικών επιχειρήσεων που εκτιμώ ότι πλήθος νέων θα θελήσει να ακολουθήσει.
Οι δυο βασικότεροι παράγοντες που μπορούν να ωθήσουν, αν όχι να απογειώσουν, την επιχειρηματικότητα είναι η κουλτούρα και το κεφάλαιο υψηλού ρίσκου.
Σχετικά με την επιχειρηματική κουλτούρα, αναφέρομαι αφενός στην απενοχοποίηση της επιχειρηματικότητας, δηλαδή στην ξεκάθαρη διάκρισή της από την εκμετάλλευση & την κερδοσκοπία, αφετέρου στην ανάπτυξη της εξωστρέφειας και της στρατηγικής σκέψης.
Το ζήτημα της διάθεσης κεφαλαίου υψηλού ρίσκου παραμένει ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Παρά τις μεγάλες προσπάθειες του ΤΑΝΕΟ και τη λειτουργία μεγάλου αριθμού VCs, τα αποτελέσματα απέχουν από το να είναι ικανοποιητικά. Εκτιμώ πως η έμφαση πρέπει να δοθεί στον θεσμό των Business Angels για επενδύσεις προϊοντικής κατεύθυνσης και εξωστρεφούς στρατηγικής.
Για να δώσουν λύσεις στα ζητήματα αυτά Έλληνες επιχειρηματίες από όλη τη χώρα έχουν συστήσει σε διάφορες περιοχές τους Ελληνικούς Συνδέσμους Νέων Επιχειρηματιών, η Ομοσπονδία των οποίων, ΟΕΣΥΝΕ – www.esyne.gr, είναι ο εθνικός φορέας εκπροσώπησης στο YES – European Confederation of Young Entrepreneurs.

Σάββατο 28 Μαρτίου 2009

Οι Πληροφορικοί θα σπάσουμε τον φαύλο κύκλο της διαφθοράς

Η αγορά των ΤΠΕ στην Ελλάδα ταλανίζεται από τη διαφθορά. Είναι μια πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι οι Πληροφορικοί αλλά και άλλοι κλάδοι που έχουν επαφή με τις ΤΠΕ - πρακτικά δηλαδή το σύνολο της οικονομίας.

Ποιά είναι ή αιτία;

Η ρίζα του κακού έγκειται στο εξής απλό σημείο: Το κράτος είναι ο μεγαλύτερος Πελάτης της αγοράς ΤΠΕ με μεγάλη διαφορά από τον δεύτερο. Το γεγονός αυτό ωθεί επίορκους "λειτουργούς" του δημοσίου να εμπορεύονται τη θέση τους και να αποκομίζουν τεράστια, μαύρα, κέρδη. Το πελατειακό πολιτικό σύστημα στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κατάσταση αυτή. Οι επιχειρήσεις για να επιβιώσουν δεν έχουν καμία άλλη επιλογή, ή τουλάχιστον καμία άλλη προφανή / εύκολη επιλογή, παρά να "μπουν στο χορό και να χορέψουν".

Ποιές είναι οι συνέπειες;

Σημαντικότερη συνέπεια είναι η κατακόρυφη πτώση της ποιότητας των έργων καθώς και η υποστελέχωση των εταιρειών πληροφορικής. Πώς γίνεται να είναι καλό ένα παραγόμενο σύστημα όταν κανείς δεν νοιάζεται αν θα δουλέψει; Γιατί κανείς να στελεχώσει την εταιρεία του όταν η εμπορική επιτυχία δεν εξαρτάται από την ποιότητα της παραγωγής; Απλές διαπιστώσεις την τραγική σημασία των οποίων βιώνουμε καθημερινά.

Υπάρχει λύση;

Βεβαίως και υπάρχει λύση, εύκολη μάλιστα. Η εξωστρέφεια και η προϊοντική στρατηγική. Οι Έλληνες Πληροφορικοί έχουμε χρέος να αναπτύξουμε επιχειρήσεις που προωθούν προϊόντα ΤΠΕ υψηλής τεχνολογίας στη διεθνή αγορά. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργήσουμε νέα revenue streams τα οποία θα είναι σε μεγάλο βαθμό quality-driven και δεν θα έχουν καμία εξάρτηση από "επιτροπές παραλαβής" δημοσίων έργων.

Είναι εφικτό;

Απολύτως. Η επένδυση που απαιτείται για μια εταιρεία έντασης γνώσης είναι μικρή συγκριτικά με άλλους κλάδους της οικονομίας ενώ η απόδοσή της στην περίπτωση επιτυχίας εντυπωσιακά μεγάλη. Δεν χρειάζεται να το σκεφτόμαστε άλλο. Ήρθε η ώρα να γίνουμε όλοι μάστορες της ψηφιακής εποχής!

Κυριακή 22 Μαρτίου 2009

Πολίτης & πολιτική: Η ανοχή είναι συνενοχή

Ζούμε στον καιρό που οι λέξεις έχουν χάσει το νόημά τους. Όλοι μας αποδεχόμαστε το γεγονός ότι είμαστε Πολίτες και διεκδικούμε τα δικαιώματα που πηγάζουν από την ιδιότητά μας αυτή. Ταυτόχρονα όμως στους περισσότερους από εμάς η πολιτική δημιουργεί αρνητικούς συνειρμούς.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

  • Συμβαίνει διότι πηγαίνουμε τους γονείς ή τα παιδιά μας στο νοσοκομείο και πρέπει να πληρώσουμε για να λάβουν την πρέπουσα περιποίηση.
  • Συμβαίνει διότι παρότι στέλνουμε τα παιδιά μας στο σχολείο, πρέπει να πληρώσουμε το απόγευμα τα φροντιστήρια για να λάβουν την πρέπουσα παιδεία.
  • Συμβαίνει διότι καταθέτουμε μια προσφορά σε δημόσιο διαγωνισμό απολύτως σύμφωνη με τα ζητούμενα αλλά πρέπει να πληρώσουμε για να γίνει δεκτή.
  • Συμβαίνει διότι τηρούμε ορθά τα λογιστικά μας βιβλία αλλά πρέπει να πληρώσουμε τον ελεγκτή της εφορίας.
Δεν χρειάζεται να τονίσουμε πως τα παραπάνω αισχρά φαινόμενα έχουν ένα βασικό χαρακτηριστικό: Απόλυτα διακομματικό χαρακτήρα.

Είναι λοιπόν περίεργο που μας έχουν δημιουργήσει απέχθεια για την πολιτική; Κάθε άλλο. Είναι όμως το ίδιο βέβαιο πως όλους εκείνους που έχουν δημιουργήσει το παραπάνω σκηνικό η δημιουργούμενη απέχθειά μας για τα κοινά όχι μόνο δεν τους ενοχλεί μα τους βολεύει τα μάλα.

Ας το πάρουμε απόφαση: Ο κόμπος έφτασε στο χτένι και το χτένι έφτασε. Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε. Είμαι βέβαιος πως υπάρχουν εκατοντάδες παραδείγματα αισχρής εκμετάλλευσης και ταπείνωσης κάθε έννοιας ανθρώπινης αξιοπρέπειας που βιώνουν συμπολίτες μας καθημερινά, όπως αυτά που περιγράφω παραπάνω. Νομίζω δεν μπορούμε να το αντέξουμε άλλο. Η ανοχή είναι συνενοχή.

Πολλές φορές στα αμφιθέατρα έλεγα σε εκείνους που έκριναν εκ του ασφαλώς ότι "αν νομίζεις πως μπορείς να τα καταφέρεις καλύτερα, σε περιμένω στις επόμενες εκλογές". Η Δημοκρατία μας έχει συγκεκριμένα εργαλεία. Δεν λέω πως είναι τέλεια, μα είναι εκεί και λειτουργούν. Όποιος δεν νιώθει συνένοχος, πάνω απ'όλα όποιος δηλώνει Πολίτης, να τα χρησιμοποιήσει.

Ως τη Νίκη, Πάντοτε, Μιχάλη Χαραλαμπίδη

Αγαπημένε Δάσκαλε Μιχάλη Χαραλαμπίδη, Ήταν Ιούνιος του 1996, διάβαζα μαθηματικά για τις πανελλήνιες εξετάσεις της επόμενης μέρας. Στιγμή ιερ...